Grafik

Gå glad i bad

Ide udvikling

Ide kryds Ide

Til at begynde med brugte vi en form for “connect the dots”-metode til at generere forskellige idéer. Jeg havde allerede en klar idé om, hvad jeg ville arbejde med, men det var både spændende og sjovt at se, hvilke andre forslag der kom frem. Til sidst skrev jeg også min oprindelige idé ned, da den passede til nogle af de eksisterende ord. Alligevel valgte jeg at gå videre med min oprindelige idé, som jeg derefter arbejdede videre på.

Spillet

Jeg fik ideen til at udvikle et spil baseret på et badekar og nogle badeænder, hvor målet er at fange så mange som muligt inden for en tidsbegrænsning. Spillet går ud på, at spilleren skal navigere og forsøge at fange badeænderne, som giver point. Men der er også en udfordring: blandt ænderne dukker elektroniske genstande op, som spilleren skal undgå, da de koster både point og liv. Ideen er, at spilleren skal balancere mellem at samle point ved at gribe badeænderne og undgå de farlige genstande for at holde sig i spillet længst muligt og nå målet.

Grund ideen

Sørg for at gribe badeænderne inden tiden løber ud. Dog skal du passe på du ikke får grebet en af de elektroniske genstande, da disse vil give stød og miste dig et liv. Optjen 100 point for at vinde spillet. Hver bade and er 10 point, mens hver elektronisk genstand mister dig et liv og 5 point. Hvis ikke du når de 100 point inden tiden er gået, eller du mister alle liv, taber du spillet.  

Prototypen

Herefter udarbejdede jeg en prototype af mit spil, for at kunne visualisere min vision.

Prototypen

Spillets opbygning

For at have en klar forståelse af hvordan spillet skal bygges op, lavede jeg et aktivitetsdiagram. Dette gjorder det muligt at tydeliggøre hvad selve ideen med spillet og des spilleregler er. Herved fik jeg også fastlagt hvilke elementer der skulle være med i spillet.

aktivitetsdiagram

Designprocessen

Efter at have udviklet min prototype begyndte jeg at finjustere og videreudvikle på det endelige design. Jeg besluttede at fastholde den stil, jeg allerede havde valgt i prototypen, da den afspejlede præcis den visuelle retning, jeg ønskede for det færdige produkt.
For at understøtte denne proces lavede jeg et moodboard, som illustrerer den stil og atmosfære, jeg sigtede mod. Det bærer tydeligt præg af lyse og afdæmpede farver, kombineret med bløde, runde former og et sødt og indbydende udtryk, der giver designet en let og legende stemning.

moodboard

Figur

Da jeg kom i gang med designet, indså jeg, at et badekar og badeænder alene ikke var tilstrækkeligt til at skabe den ønskede atmosfære. Derfor besluttede jeg at tilføje en babyfigur, der sidder i badekarret. Dette gav mig mulighed for at videreudvikle det “nuttede” univers, ikke kun gennem badeænderne, men også ved at lade karakteren selv bidrage til den søde og indbydende stemning. Mit karakterdesign er baseret på “baby bias” – altså designtræk, der fremhæver de søde, barnlige kvaliteter, der skaber en umiddelbar tiltrækning. Jeg har derfor givet karakteren store øjne, runde former, en lille næse og bløde ansigtsudtryk for at opnå et indtryk af uskyld og nuttethed. Dette designvalg understøtter hele spillets visuelle udtryk og bidrager til en varm og legende atmosfære.

gladbaby badeænder kedbaby

Former

Jeg anvender gennemgående bløde former i hele mit design for at skabe et harmonisk og roligt udtryk. Designet har et look, der kunne minde om noget, man kunne klippe ud med en saks, men detaljerne og de præcise linjer afslører, at det er lavet digitalt. Disse små nuancer, som kun en computer kan opnå, bidrager til en balance mellem et håndlavet og digitalt look, der fremhæver det moderne, men samtidig indbydende udtryk i designet.

Farver

Den valgte stil med “baby bias” og de farver, jeg har brugt, hænger nøje sammen. Jeg har valgt rolige, blide farver, som ikke er for skarpe, for at fremkalde en følelse af varme, blødhed og tryghed. Ved at benytte dæmpede og lyse nuancer, skaber farvepaletten et afslappende og behageligt visuelt udtryk, der er nemt for øjnene. Dette farvevalg understøtter det “nuttede” univers og forstærker designets indbydende og beroligende atmosfære.

baggrund

Typografi

Jeg har valgt at bruge en tyopgrafi som er meget i stil med resten af design tankegangen. Skriften har bløde og runde former, og er samtidig tykkere for at give det mere "nuttede" udtryk. Skriften er blå så den passer til resten af universet, men for at fremhæve denne, er det en mørkere og mere markant farve. Herved er den også nemmere at læse for brugeren.

tyopgrafi